Kazimir Malevich, the Supplanter

Contenido principal del artículo

Resumen

In the ’20s, Kazimir Malevich produced a series of plaster sculptures that he referred to as ‘architectons,’ which, this article argues, are not merely the architectural research of the Russian artist on the transfer from the bi-dimensionality of painting to the three-dimensionality of space. Such models belong to a rather more profound revolutionary meaning, that of the destruction of the existing society through the destruction of its architecture. In order to do that, Malevich uses the abstraction of suprematist non-objectivity to absorb the symbolic load of previous images by means of a radical strategy of appropriation based on concrete operations of ‘locating’ his work. Malevich, the supplanter, does not design forms but rather appropriates, through them, the place of others.

Detalles del artículo



Pedro Ignacio Alonso
Alonso, P. I. (2017). Kazimir Malevich, the Supplanter. Materia Arquitectura, (14), 121–124. https://doi.org/10.56255/ma.v0i14.28

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ANDERSEN, T. (1970). Malevich: Catalogue raisonné of the Berlin exhibition 1927, including the collection in the Stedelijk Museum Amsterdam; with a general introduction to his work. Amsterdam, Netherlands: Stedelijk Museum.

BITRÁN, P. (2016). El dinamismo en la obra de Kazimir Malevich (Unpublished research report). Taller de Investigación y Proyecto MARQ, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.

COSTA, M. (2016). El plano de superficie y la formulación del volumen dinámico en la arquitectura de Kazimir Malevich (Unpublished research report). Taller de Investigación y Proyecto MARQ, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.

CRUZ, A. (1971). Proyecto para una capilla en el fundo "Los Pajaritos". Valparaíso, Chile: Instituto de Investigaciones Urbanísticas y Arquitectónicas, Universidad Católica de Valparaíso.

DELEUZE, G. (1966). Renverser le Platonisme (Les Simulacres). Revue de Métaphysique et de Morale, 71(4), 426-438.

DELEUZE, G. (1968). Différence et Répétition. Paris, France: Presse Universitaires de France.

GONZÁLEZ, L. (2016). La práctica del ‘lenguaje suprematista’ a través de la obra de Kazimir Malevich: ¿una experiencia que libera u oprime? (Unpublished research report). Taller de Investigación y Proyecto MARQ, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.

GROYS, B. (2009). The Communist Postscript. London, England: Verso.

GROYS, B. (2014). Kazimir Malevich. Moscow, Russia: Ad Marginem.

MALEVICH, K. (2002). Art and the Problems of Architecture. The Emergence of a New Plastic System of Architecture. Script for an Artistic–Scientific Film. In O. Bulgakowa (Ed.), Kazimir Malevich: The White Rectangle, Writings on Film (pp. 51-58). Berlin, Germany: Potemkin Press.

MALEVICH, K. (2007). Introducción a la teoría del elemento adicional en la pintura. In K. Malevich, El mundo no objetivo (J. P. Larreta Zulategui, Trans.). Sevilla, España: Doble.

MIKHIENKO, T. (2003). The Suprematist Column – A Monument to Nonobjective Art. In M. Drutt (Ed.), Kazimir Malevich: Suprematism (pp. 79-87). New York, NY, USA: Guggenheim Museum.

NAKOV, A. (2010). Malevich: Painting the Absolute, Vol. III. London, England: Lund Humphries.

ROJAS, H. (2016). Architecton Alpha y los umbrales de proporción. El papel del elemento formativo y adicional en el volumen suprematista (Unpublished research report). Taller de Investigación y Proyecto MARQ, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.