Landscape, photography and architecture

Contenido principal del artículo

Resumen

Conceptions around landscape are already an institutionalized part of the Chilean architectural discourse. However, the idea of landscape has not always been present. Architecture recognizes the notion of landscape as an operating instrument when modern architecture is installed in the country. It was photography that spread the notion of landscape as a category of local architectural culture. This article analyses the photographic record of three apparently minor works linked to free time, leisure architecture: the house designed by Luis Mitrovic on the slope of Manquehue hill, the summer house designed in La Reina by Hector Valdes, Fernando Castillo and Carlos García Huidobro and the summer house that Emilio Duhart and Héctor Valdés made on Alvarado hill for Mrs. Labbé in 1941. Images of strong pictorial and visual contents by photographers Guillermo Castro and Antonio Quintana stand out on the record. These cases show clear indications of the presence of landscape as a conceptual tool for the development of architecture.

Detalles del artículo



Horacio Torrent
Torrent, H. (2011). Landscape, photography and architecture. Materia Arquitectura, (03), 84–89. https://doi.org/10.56255/ma.v0i03.310

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

BAZIN, André. “Ontologie de l’image photographique”. En: Qu’est-ce que le cinéma? Le Cerf, Paris, 1981.

COSGROVE, Denis y DANIELS, Stephen (eds). The iconography of landscape. Cambridge U. Press, Cambridge (RU), 1988.

DUBOIS, Philippe. El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires, La marca, 2008 (1º ed: 1983).

DUHART, Emilio y VALDÉS Ph., Héctor. “Casa de Temporada 3”. ARQUITECTURA Y CONSTRUCCIÓN n.° 7, 1946.

MIRANDA, Carlos. “Concepción, la Pintorezca”. URBANISMO Y ARQUITECTURA n.° 8, 1937.

MITROVIC, Luis. “Residencia en un club de golf”. ARQUITECTURA Y CONSTRUCCIÓN n.° 7, 1946 (octubre).

PARRAGUEZ, Waldo. “Solaz y Esparcimiento”. ARQUITECTURA Y CONSTRUCCIÓN n.° 9, 1947 (junio).

PÉREZ DE ARCE, Mario. “El ambiente natural y la Arquitectura”. AISTHESIS n.° 4, Santiago de Chile, 1969.

ROCHE, Denis. La disparition des lucioles (réflexions sur l’acte photographique). L’Étoile (col. Écrit sur l’image), París, 1982.

ROCHE, Denis. “Entrée des machines”. Prefacio a Notre Antéfixe. Flammarion, París, 1978.

SIN AUTOR. “El Banco de Chile y sus obras de urbanización y construcción”. URBANISMO Y ARQUITECTURA n.° 2, 1936.

SIN AUTOR. “Hacia el sur de Chile”. En URBANISMO Y ARQUITECTURA n.º 6, 1936.

SIN AUTOR. “La ciudad de Talca”. En URBANISMO Y ARQUITECTURA n.º 10, 1938.

SIN AUTOR. “Vacaciones junto al mar”. ARQUITECTURA Y CONSTRUCCIÓN n.° 3, 1946 (febrero); y n.º 7, 1946 (octubre).

SIN AUTOR. "Residencias de verano". ARQUITECTURA Y CONSTRUCCIÓN n.º 7, 1946 (octubre).

SONTAG, Susan. Sobre la fotografía. Random House Mondadori, Barcelona, 2008.

VALDÉS, Héctor; CASTILLO, Fernando y HUIDOBRO, Carlos G. “Casa de Temporada 1”. ARQUITECTURA Y CONSTRUCCIÓN n.° 7, 1946 (octubre).

VELASCO, Onías. “Valparaíso, la perla”. URBANISMO Y ARQUITECTURA n.° 6, 1936.