Paper Frames. A.C. Avant-garde Paradigm

  • Aitor Acilu Universidad de Navarra

Resumen

Editorial organs linked to the field of architecture have allowed the fostering of relationships, interactions and the exchange of ideas over time. The case of A.C., the Spanish architectural journal of the 30s, is a particular editorial evidence within the modern movement. The journal was born as a body of expression of an alternative attitude, independent from the established academic world. The analysis of its context and raison d’être, the themes dealt with, its condition as a 'setting', its evolution, the alliances it involved, its definition as 'weapon' or its consideration as space for discovering the new, but also as a 'journey' to the past, supposes recognizing the rich and transversal character of this and other journals.

Citas

AIZPURÚA, J. M. (1933). Carta a Josep Torres Clavé, fechada el 17 de octubre de 1933. FGATCPAC-AH-COAC, Barcelona, España.

ANTLIFF, M. (2007). Avant-Garde Fascism: The Mobilization of Myth, Art, and Culture in France, 1909-1939. Durham, NC: Duke University Press.

ARES, O. (2010). GATEPAC (1928-1939) (Tesis doctoral no publicada). Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Valladolid, Valladolid.

BOHIGAS, O. (1970). Arquitectura Española de la Segunda República. Barcelona, España: Tusquets.

BRULLET, M., & ILLESCAS, A. (2008). Sixte Illescas arquitecte (1903-1986). Barcelona, España: COAC.

F. R. R. (1972). La difusión de "A.C". Cuadernos de Arquitectura y Urbanismo, (90), 51.

FREIXA, J. (2005). Josep Lluís Sert. Barcelona, España: ETSAB; Santa & Cole.

GRANELL, E. (2005). AC contra todos. En Actas del V Congreso Fundación DOCOMOMO Ibérico (pp. 179-189). Barcelona.

HAUSMANN, R. (1936). Elementos de la arquitectura rural en la isla de Ibiza. A.C.: Documentos de Actividad Contemporánea, (21), 11–14.

HEILBRONNER, E. (1936). Ibiza (Baleares). Las viviendas Rurales. A.C.: Documentos de Actividad Contemporánea, (21), 15–23.

LÓPEZ RIVERA, F. J. (2012). El proyecto de la construcción de la imagen de la arquitectura moderna 1925-1939. Andalucía. Margaret Michaelis (Tesis doctoral no publicada). Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Sevilla, Sevilla.

PIZZA, A. (2008). Sincretismos mediterráneos. En E. Granell, A. Pizza, J. Á. Sanz Esquide, & J. M. Rovira, A.C.: La revista del GATEPAC, 1931-1937 (pp. 243-255). Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

SANZ ESQUIDE, J. (2005). A propósito de la cultura de la imagen. En Actas del V Congreso Fundación DOCOMOMO Ibérico (pp. 177-187). Barcelona.

TARRAGÓ, S. (1972). "A.C: Documentos de Actividad Contemporánea. Publicación del GATEPAC". Barcelona-Madrird-San Sebastián, 1931-37. Cuadernos de Arquitectura y Urbanismo, (90), 51.

URRUTIA, A. (2003). Arquitectura Española Siglo XX. Madrid, España: Cátedra.

VV. AA. (1931). Sección de Noticias: G.A.T.E.P.A.C. A.C.: Documentos de Actividad Contemporánea, (1), 32-34.

VV. AA. (1933). Raíces Mediterráneas de la Arquitectura Moderna. A.C.: Documentos de Actividad Contemporánea, (18), 31-36.
Publicado
2017-12-28
Cómo citar
ACILU, Aitor. Paper Frames. A.C. Avant-garde Paradigm. Materia Arquitectura, [S.l.], n. 16, p. 106-110, dic. 2017. ISSN 0718-7033. Disponible en: <http://materiaarquitectura.com/index.php/MA/article/view/361>. Fecha de acceso: 19 ago. 2018