Architectural representation and project critique. New fields of meaning
Barra lateral del artículo
Publicado:
dic 10, 2014
Palabras clave:
representation
project
critique
modernity
architectural theory
Sección
Dossier translations
Contenido principal del artículo
Resumen
The paper introduces a discussion framework about the representation concept in architecture. This approach proposes that the
validity of the representation strategies is based on its capacity to link the discursive field (theory) with the operating field (project).
Based on this condition, it is possible to propose that the emergence of the representation in architecture is linked to the project
concept that defines architecture in the context of modernity. However, in the second half of the twentieth century, new variables
are incorporated to the traditional concept of project. Considering this evolution, it is possible to identify the critical potential of
architectural representation that allows the opening of the concept of the project, extending the disciplinary boundaries of architecture.
validity of the representation strategies is based on its capacity to link the discursive field (theory) with the operating field (project).
Based on this condition, it is possible to propose that the emergence of the representation in architecture is linked to the project
concept that defines architecture in the context of modernity. However, in the second half of the twentieth century, new variables
are incorporated to the traditional concept of project. Considering this evolution, it is possible to identify the critical potential of
architectural representation that allows the opening of the concept of the project, extending the disciplinary boundaries of architecture.
Detalles del artículo
Felipe Corvalán
Universidad de Chile, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urbanism
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
ADORNO, T. W. (2001). Minima moralia:reflexiones desde la vida dañada. (J. C. Mielke, Trad.) Madrid: Taurus.
ALBERTI, L. B. (1991). De Re Aedificatoria. (J. Fresnillo Núñez, Trad.) Madrid: Akal.
ALLEN, S. (mayo-junio, 1997). From objects to field. Architectural Design, 67(5/6), 24-31.
ALLEN, S. (2000). Practice: architecture, technique and representation. Australia: G+B Arts.
BENJAMIN, W. (2009). Estética y política. (T. J. Bartoletti, & J. Fava, Trads.) Buenos Aires: Las Cuarenta.
CASSIRER, E. (1968). Antropología filosófica: introducción a una filosofía de la cultura. (E. Imaz, Trad.) México: Fondo de Cultura Económica.
CHARTIER, R. (2002). El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. (C. Ferrari, Trad.) Barcelona: Gedisa.
CURTIS, W. J. (1998). Lo único y lo universal: Una perspectiva de historiador sobra la arquitectura reciente. Revista El Croquis, 88/89.
HABERMAS, J. (1989). El discurso filosófico de la modernidad (doce lecciones). Buenos Aires: Taurus.
HEIDEGGER, M. (1998). La época de la imagen del mundo. En M. Heidegger, Caminos de bosque (H. Cortés, & A. Leyte, Trads.). Madrid: Alianza.
JAMESON, F. (1998). Teoría de la Posmodernidad. (C. Montolío Nicholson, & R. del Castillo, Trads.) Madrid: Trotta.
KAIJIMA, M., KURODA, J., & TSUKAMOTO, Y. (2010). Made in Tokyo. En E. Walker (Ed.), Lo ordinario. Barcelona: Gustavo Gili.
TSCHUMI, B. (1999). Temas extraídos de los Manhattan Transcripts. En P. Hereu, J. M. Montaner, & J. Oliveras, Textos de arquitectura de la modernidad. Madrid: Nerea.
VESELY, D. (2004). Architecture in the age of divided representation. The question of creativity in the shadow of production. Cambridge, MA: The MIT Press.
ALBERTI, L. B. (1991). De Re Aedificatoria. (J. Fresnillo Núñez, Trad.) Madrid: Akal.
ALLEN, S. (mayo-junio, 1997). From objects to field. Architectural Design, 67(5/6), 24-31.
ALLEN, S. (2000). Practice: architecture, technique and representation. Australia: G+B Arts.
BENJAMIN, W. (2009). Estética y política. (T. J. Bartoletti, & J. Fava, Trads.) Buenos Aires: Las Cuarenta.
CASSIRER, E. (1968). Antropología filosófica: introducción a una filosofía de la cultura. (E. Imaz, Trad.) México: Fondo de Cultura Económica.
CHARTIER, R. (2002). El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. (C. Ferrari, Trad.) Barcelona: Gedisa.
CURTIS, W. J. (1998). Lo único y lo universal: Una perspectiva de historiador sobra la arquitectura reciente. Revista El Croquis, 88/89.
HABERMAS, J. (1989). El discurso filosófico de la modernidad (doce lecciones). Buenos Aires: Taurus.
HEIDEGGER, M. (1998). La época de la imagen del mundo. En M. Heidegger, Caminos de bosque (H. Cortés, & A. Leyte, Trads.). Madrid: Alianza.
JAMESON, F. (1998). Teoría de la Posmodernidad. (C. Montolío Nicholson, & R. del Castillo, Trads.) Madrid: Trotta.
KAIJIMA, M., KURODA, J., & TSUKAMOTO, Y. (2010). Made in Tokyo. En E. Walker (Ed.), Lo ordinario. Barcelona: Gustavo Gili.
TSCHUMI, B. (1999). Temas extraídos de los Manhattan Transcripts. En P. Hereu, J. M. Montaner, & J. Oliveras, Textos de arquitectura de la modernidad. Madrid: Nerea.
VESELY, D. (2004). Architecture in the age of divided representation. The question of creativity in the shadow of production. Cambridge, MA: The MIT Press.
Artículos más leídos del mismo autor/a
- Felipe Corvalán, Representación arquitectónica y crítica proyectual. Nuevos campos de significación , Materia Arquitectura: Núm. 10 (2014): Materia Arquitectura 10 (Diciembre/December 2014)